تاثیر سیاست‌های تقسیم سود و سودآوری و ارزش شرکت بر کیفیت اقلام تعهدی اختیاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

۲-۹.  معیارهای ارزش بازار شرکت

همان گونه که درابطه با نسبتهای قیمت بازار تصریح گردید می توان معیارهای؛ قیمت بازار هر سهم، نسبت قیمت بازر هر سهم به سود هر سهم، قیمت بازار هر سهم به ارزش دفتری هر سهم ، بازده درآمدی هر سهم را به عنوان معیارهای ارزش بازار شرکت تصریح نمود که مورد توجه بسیاری از بهره گیری کنندگان می باشد.

قیمت بازار هر سهم

شرکتها به گونه معمول  در ارتباط به سهام خود دارای دو قیمت می باشند؛ قیمت اسمی و قیمت بازار می باشد. قیمت بازار هر سهم برابر با قیمتی می باشد که ما در بازارهای مالی برای سهام یک شرکت نظاره می کنیم(اِرهارت و بیرگِم  2011: 9).که این قیمت به عنوان یکی از ملاک های تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت خرید و نیز فروش سهام شرکتها می باشد که با در نظر داشتن این معیار مقایسه های تحلیلی در ارتباط با این معیار با سایر اطلاعات مالی شرکتها انجام می گردد، که به نوعی می توان گفت که ارزش بازار هر سهم منعکس کننده تمامی اطلاعات مربوط باشد آنگاه قیمت سهام قیمت ذاتی[1] یا قیمت بنیادی[2] می باشد(اِرهارت و بیرگِم  2011: 9). البته بایستی در نظر داشت که تعیین قیمت سهام یک شرکت معمولا تابع عوامل مختلفی می باشد که مانند مهمترین آنها می توان به عوامل زیرا؛ سودآوری شرکت، انتظار سودآوری آتی شرکت منجمله پیش بینی سود هر سهم و شرایط کلان اقتصادی کشور، تغییرات قیمت سهام در سال‌های گذشته ، اندازه تولید و فروش یکسان‌، وضعیت خاص صنعت‌، سیاست تقسیم سود سهام، طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه‌، ترکیب دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌، اعتبار و سابقه شرکت‌، بدهی‌های احتمالی‌، اطلاعات درونی شرکت و شایعات‌، نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E)، عرضه و تقاضای سهام‌ و بالاخره مدیریت شرکت‌ تصریح نمود که این عوامل مانند مواردی هستند که به نوعی بر بالا و پایین رفتن قیمت سهام یک شرکت تاثیر‌گذار هستند.

نسبت قیمت بازار هر سهم به سود هر سهم[3]

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

نسبت قیمت به سود هرسهم یکی از رایجترین و پر کاربردترین نسبت­ها برای تجزیه و تحلیل ارزش یک شرکت چه از سوی سرمایه داران جهت سرمایه­گذاری و چه از سوی سهامداران از بعد مالکیت شرکت می باشد(مهرانی و  رسائیان 1388: 95)، این نسبت نمادی از بازدهی شرکت و از مبانی تصمیم­گیری جهت خرید وفروش سهام می باشد(بزرگ اصل 1384: 170) که نشان می­دهد سرمایه­گذاران چقدر مایل هستند برای هر دلار(ریال) از درآمد هر سهم شرکت پرداخت نمایند(لی و لی  2013: 176).همچنین پایین بودن این نسبت می­تواند نظر سرمایه­گذاران را نسبت به خرید سهام شرکت جلب نماید(برِلی و همکاران  2001: 282).

[1] Intrinsic price.

[2] Fundamental price.

[3] Price-earnings ratio (P/E).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سوالات پژوهش:

– آیا ارزش بازار شرکت‌ها(مبتنی بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام) تاثیر معنی‌داری برکیفیت اقلام تعهدی اختیاری  دارد؟

– آیا اندازه عملکرد یا سودآوری شرکت‌ها(مبتنی بر نسبت بازدهی ارزش ویژه)تاثیر معنی‌داری برکیفیت اقلام تعهدی اختیاری  دارد؟

-آیا سیاست تقسیم(توزیع) سود شرکت‌ها(مبتنی بر نسبت سود تقسیمی) تاثیر معنی‌داری برکیفیت اقلام تعهدی اختیاری  دارد؟

مطالعه تاثیر سیاست‌های تقسیم سود و سودآوری و ارزش شرکت بر کیفیت اقلام تعهدی اختیاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


پاسخ دهید